Koncert finałowy XI. Festiwalu Cichej Muzyki

Finałowym motywem tegorocznego Festiwalu Cichej Muzyki będzie muzyka włoskiego baroku, a więc dzieła melodyjne, utrzymane w ciepłym klimacie, lubiane przez publiczność. Zagrają je wykonawczynie wybitne, współtworzące cieszący się zasłużoną sławą zespół Orkiestry Historycznej {oh!}.

Występ Martyny Pastuszki i Anny Firlus będzie efektownym zwieńczeniem jedenastego sezonu festiwalu Towarzystwa Bachowskiego, które starało się, aby terminy występów nie kolidowały z falami pandemii.

 

Koncert finałowy XI Festiwalu Cichej Muzyki

Wykonawca Martyna Pastuszka - skrzypce barokowe, Anna Firlus - klawesyn
Repertuar Francesco Maria Veracini (1690-1768) – Antonio Vivaldi (1678-1741) - Gasparo Visconti (1683-1713)
Słowo Jakub Burzyński
Termin niedziela, 26 września 2021
Miejsce Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Toruniu

Wstęp wolny!
Obowiązują zasady sanitarne związane z pandemią.

Koncert finałowy XI. Festiwalu Cichej Muzyki

Repertuar

Francesco Maria Veracini (1690-1768) – Sonata na skrzypce i b.c. op.1 nr 7 (Cantabile - Larghetto- Allegro- Largo-Allegro)

Antonio Vivaldi (1678-1741) – Sonata na skrzypce i b.c. op. 2 nr 2
(Preludio a Capriccio- Corrente- Adagio- Giga)

Gasparo Visconti (1683-1713) – Sonata na skrzypce i b.c. op.1 nr 6
(Adagio - Largo  – Grave - Allegro)

Francesco Maria Veracini – Sonata XII op.2  ze zbioru Sonate accademiche (Passagallo - Capriccio Cromatico - Adagio - Ciaccona)

Martyna Pastuszka

Martyna Pastuszka urodzona w roku 1980 na Górnym Śląsku. Wychowana w muzycznej rodzinie, odebrała tradycyjne wykształcenie. W roku 2004 ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec, w roku 2017 obroniła doktorat i jest wykładowcą macierzystej uczelni.
Wczesne zainteresowanie Martyny historycznymi praktykami wykonawczymi zaowocowało w trwającą ponad piętnaście lat współpracę z wiodącym polskim zespołem Arte dei Suonatori. To właśnie w tej poznańskiej „kuźni”, dzięki Aureliuszowi i Ewie Golińskim oraz niezwykle prężnej działalności zespołu, poznawała tajniki muzyki dawnej i kształtowała swoją osobowość artystyczną.

Od ponad dekady Martyna związana jest także z zespołami w których realizuje się jako muzyk -kameralista, solistka lub/i zaproszony koncertmistrz: Hofkapelle München, Le Concert de la Loge (Paryż), Diletto ( Białystok), Collegium Marianum (Praga), Collegium 1704 (Praga), Le Cercle de l’Harmonie (Paryż).
W roku 2012 założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną. To o tej formacji i o działalności samej Martyny Pastuszki krytycy piszą jako o „największym naszym odkryciu ostatnich lat!!!” ( A.Rozlach PR2).

Martyna Pastuszka od roku 2012 jest pierwszym skrzypkiem i dyrektorem artystycznym i założycielem {oh!} Orkiestry Historycznej.

Realizuje się również w szeroko prowadzonej działalności pedagogicznej. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie prowadzi klasę skrzypiec barokowych, a młodych skrzypków kształtuje także podczas rozmaitych kursów muzycznych.

Jako koncertmistrz Martyna Pastuszka jest także zapraszana do współpracy z innymi zespołami, między innymi Le Parlement de Musique (2009–2013), Capella Cracoviensis (od 2010-2014), Diletto, Hofkapele München czy Collegium Marianum. Jako kameralistka współpracuje z paryską formacją Le Concert de la Loge, orkiestrą Le Cercle de l’Harmonie oraz z polskim zespołem Arte dei Suonatori (od 2001 roku). To właśnie współpraca z orkiestrą Arte dei Suonatori i jej licznymi gośćmi, a także studia w katowickiej Akademii Muzycznej ukształtowały gust muzyczny Martyny Pastuszki i wykształciły ją wiolinistycznie.

Anna Firlus

Anna Firlus koncertuje jako solistka i kameralistka, zarówno na organach, jak i na klawesynie, sięgając po repertuar od renesansu po współczesność. Jest członkiem Orkiestry Historycznej {oh!}, a także współzałożycielką Zespołu Muzyki XVII i XVIII w. Extempore oraz Ensemble Chimérique. Współpracuje ponadto z wieloma zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej, m.in.: Capellą Cracoviensis, Musaicum, Polską Orkiestrą XVIII w., Capellą 1547 czy Flori Pari. Występuje na licznych festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak: Mixtur im Bass, Großräschener Orgelkonzerte, Letni slavnosti stare hudby w Pradze, Festiwal Zamkowy w Brühl, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, All'improvviso, Musica Poetica w Tarnowie, Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Anna Firlus ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. J. Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. M. Toporowskiego. Uczestniczyła w licznych kursach poświęconych interpretacji muzyki organowej, klawesynowej i kameralnej, prowadzonych przez wybitnych profesorów, takich jak Jean-Luc Perrot, Christopf Bossert, Christopf Grohmann, Bernhad Hass, Maija Lehtonen, Ludger Lohmann, Anthony Spiri, Aline Zylberajch, Władysław Kłosiewicz czy Leszek Kędracki. Pracuje w klasie historycznych praktyk wykonawczych w Akademii Muzycznej w Katowicach.